Zamki pustynne, Irbid oraz rezerwaty

Irbid

Jerash wyruszamy do Irbid, by potem zwiedzać położone w tej części Jordanii zamki pustynne. Kiedy docieramy do Irbid, jest jeszcze dość wcześnie. Znajdujemy niedrogi hotel w centrum i wyjeżdżamy na północ, żeby obejrzeć okolice oraz położone w Izraelu Jezioro Galilejskie. Dojeżdżamy nad granicę z Izraelem, skąd rozpościera się widok na odległe jezioro.

Jordania widok na Jezioro Galilejskie z okolic Irbid

Przy okazji okazuje się, że w Jerash musieliśmy uszkodzić uszkodziło się przednie siedzenie w aucie, i jechać jako pasażer można tylko w pozycji leżącej, jest to bardzo niewygodne. Po powrocie do Irbid jemy obiad i idziemy na herbatę do położonej wysoko kawiarni, ze świetnym widokiem na duże skrzyżowanie. Zerkamy  z ciekawością, jakie przygody nas czekają podczas podróży autem. Zdążyliśmy przy okazji doczytać, że praktycznie za każde potrącenie pieszego odpowiada kierowca, musimy zatem prowadzić ostrożnie. W samym Irbid nie ma praktycznie niczego do zobaczenia, z samego rana planujemy zatem ruszyć w dalszą drogę, tym razem na południe.

Rezerwaty

Chcemy obejrzeć rezerwaty: Shawmari Wildlife Reserve oraz Azraq Wetlands. W tym pierwszym chronione są i reprodukowane między innymi oryksy arabskie, ten drugi zaś to ostoja ptactwa. Niestety nie mamy szczęścia: ten pierwszy jest w remoncie, zaś ten drugi jest co prawda otwarty, ale pora roku nie sprzyja obserwacji ptactwa – po prostu za wiele go nie ma. Ale sam rezerwat jest bardzo przyjemny.

Jordania - rezerwat Azraq Wetlands
Jordania – rezerwat Azraq Wetlands

Przydzielony nam w cenie biletu przewodnik ciekawie opowiada o tym, co moglibyśmy zobaczyć na wiosnę, opisuje też te nieliczne ptaki które teraz się tu znajdują. W rezerwacie są również water buffalos, jednak przez dwie godziny pobytu tylko raz udało się nam zobaczyć ich zady.

Zamki pustynne

W dalszej części podróży kierujemy się na zachód, oglądając po drodze zamki pustynne. Pierwszy z nich – Qasr al Azraq – zachowany jest całkiem nieźle – pozostało sporo murów i w zasadzie cały obrys zamku.

Jordania - Zamki Pustynne - Zamek Qasr al Azraq
Jordania – Zamek Qasr al Azraq

Kolejny – Qasr Amra – jest znacznie mniejszy, a z czasów świetności pozostały zaledwie dwa budynki: sala audiencyjna oraz łaźnia.

Jordania - Zamki Pustynne - Zamek Qasr Amra
Jordania – Zamek Qasr Amra

Mimo to zamek ten wpisany został na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, a to za sprawą zdobiących go wewnątrz fresków, w tym grającego na gitarze misia.

Ostatnim zamkiem po drodze do Madaby jest Jordania-Qasr-Kharana.

Jordania - Zamki Pustynne - Zamek Qasr Kharana
Jordania – Zamek Qasr Kharana

Zamek ten ma bardzo regularny kształt i jest bardzo dobrze zachowany, najlepiej ze wszystkich zamków które oglądamy. Wszystkie zamki pustynne położone są przy głównej drodze, z bardzo dogodnym dojazdem. To sprawia, że jeszcze tego samego dnia dojeżdżamy do Madaby.