Argentyna porady praktyczne cz. I

Argentyna porady przed i w trakcie wyjazdu

Planujesz jechać do Argentyny? Tutaj znajdziesz garść praktycznych informacji, które na pewno przydadzą się podczas wyjazdu. Zapraszam do lektury “Argentyna porady praktyczne”.

JAK JECHAĆ

My skorzystaliśmy z promocji Turkish Airlines kupując bilety Mediolan-Stambuł-Buenos Aires-Stambuł-Wilno za 1144 zł. Do Mediolanu dostaliśmy się samolotem linii WizzAir. Z Wilna wracaliśmy autobusem. Całość zamknęła się w 1500zł. Trasa mocno kombinowana, ale cena bardzo korzystna. I po drodze udało się zwiedzić Mediolan i Stambuł.

Co jakiś czas trafiają się bilety w okazyjnych cenach, więc polecam śledzić. Zwłaszcza linii Turkish Airlines i LATAM. Warto poszukać biletów z europejskich miast (Mediolan, Frankfurt, Berlin, Madryt, Barcelona) i dolecieć tam tanimi liniami.

KIEDY JECHAĆ

To kiedy jechać zależy od tego gdzie chcemy się udać. Argentyna to ogromny kraj i w różnych częściach panuje odmienny klimat.

My byliśmy w czerwcu, czyli na początku tamtejszej zimy. Na północy (rejon Iguazu) pogoda była w sam raz na zwiedzanie. W ciągu dnia temperatura wynosiła ok. 23°C, wieczorami spadała do 13°C. Najzimniej było w Cafayate. Nad rankiem pojawiały się przymrozki. Najdalej na południe byliśmy w Mendozie. Tam było ok. 20°C w dzień.

Jeśli wybierasz się na północy, zima jest jak najbardziej odpowiednią porą.

Z kolei zimą nie skorzystamy z atrakcji na południu kraju. Większość szlaków w okolicy Bariloche i El Calafate jest zasypanych śniegiem i niedostępnych. Tutaj lepiej wybrać się latem (styczeń-marzec).

Moim zdaniem najbardziej optymalną porą jest kwiecień/maj. Nie ma już tylu turystów, ceny są niższe i pogoda jest optymalna w całym kraju.

SZCZEPIENIA

Nie ma obowiązkowych szczepień.

Zalecane są szczepienia przeciw tężcowi i błonnicy, wirusowemu zapaleniu wątroby typu A i B, durowi brzusznemu i żółtej gorączce. Najlepiej udać się do lekarza medycyny tropikalnej na 6 tygodni przed wyjazdem w celu dobrania odpowiedniego planu szczepień.

Ja byłam już wcześniej szczepiona na ww. choroby nie licząc żółtej febry. Nie szczepiłam się na nią z uwagi na niewielkie ryzyko zachorowania i krótki pobyt w rejonie zagrożonym. Postanowiłam zachować ostrożność stosując repelenty i odpowiedni strój.

Na co się szczepić to już pozostawiam do indywidualnej decyzji po konsultacji z lekarzem.

JĘZYK

Obowiązuje język hiszpański. Jest łatwy i przyjemny, więc zachęcam do nauki chociaż podstawowych zwrotów. Znajomość hiszpańskiego bardzo ułatwiła nam podróż. Niewiele odób zna angielski.

Hiszpański w wersji argentyńskiej różni się od tego jaki znamy z Hiszpanii. Dla mnie był łatwiejszy w zrozumieniu. Argentyńczycy mówią wolniej. Wymowa niektórych słów jest inna, ale można się przyzwyczaić po kilku dniach. Polecam słuchanie internetowego radia z tamtego rejonu aby osłuchać się przed wyjazdem.

Kilka przykładowych różnic językowych:

– „ll” czyta się jako „dż” a nie „j”

– zamiast „aqui” i „allí” mówi się „aca” i „alla”

– różne są nazwy niektórych owoców np. ananas to „ananás” zamiast hiszpańskiego „piña”

– lepiej uważać na słowo „coger”. W Hiszpani znaczy dosłownie „chytać”, często używa się ze środkami lokomocji np. „coger el bus”- „jechać autobusem”. W Argentynie „coger” znaczy „pieprzyć”. Bezpieczniej będzie używać „tomar el bus”

argentyna porady

RELIGIA

Zdecydowanie dominuje katolicyzm. Nad miastami górują wieże kościołów, a przy drogach piętrzą się kolorowe kapliczki. Ludzie nie kryją się ze swoją wiarą. Dużo osób nosi medaliki z Matką Boską, widać obrazki świętych w autach. Widziałam nawet nastolatki z różańcami zamiast naszyjników.

argentyna porady religia
Figury Matki Boskiej znajdziemy na każdym kroku.

NOCLEGI

W tej kwestii nie mogę dużo doradzić. Tylko jedną noc spędziliśmy w hostelu w Iguazu. Pozostałe nocy spaliśmy w autobusach lub u miejscowych korzystając  z couchsurfingu. Mieliśmy ze sobą namiot, ale ani razu go nie rozstawiliśmy (trochę z braku okazji, bo spaliśmy głównie w dużych miastach).

Jeśli chcesz poznać dalsze porady zapraszam do przeczytania drugiej części wpisu z cyklu Argentyna porady praktyczne:

Argetyna porady praktyczne cz. II

Sprawdź również: Co jeść w Argentynie?